QStarz BT-Q1000eX köridőmérő és adatgyűjtő teszt

Azok, akik nem rendelkeznek a Racechrono futtatásához szükséges telefonnal/PDA-val, nekik nyújt egy nagyszerű lehetőséget a QStarz BT-Q1000eX 5 Hz-es data loggere. Az eszközt köridőmérésen kívül a hétköznapi életben is számos területen hasznosíthatjuk.
A BT-Q1000eX technikailag a legmodernebb fejlesztéseket vonultatja fel. 66 csatornás, MTK II chipkészlettel rendelkezik, másodpercenként 5 útvonalpontot képes rögzíteni.
8 MB-os belső memóriájának köszönhetően nincs szükség egyéb eszközre.
5 Hz-es módban kb. 10 órányi naplózást tesz lehetővé, ami bőven elegendő egy-egy versenynap alkalmával. Az akkumulátor egyébként ebben az üzemmódban a gyártó szerint 30 órát képes üzemelni. A vevő bal oldalán található kapcsolóval egyszerűen válthatunk 1 és 5 Hz között. Ha csak másodpercenként kívánunk adatot gyűjteni akkor már 50 órára ugrik fel a rögzítési idő. Külön pozitívum, hogy az adatmentéssel párhuzamosan GPS vevőként is funkcionál, így akár navigációhoz is használhatjuk, miközben a megtett útvonalat folyamatosan naplózhatjuk. A készüléket a számítógéphez csatlakoztatva tudjuk a begyűjtött adatokat kiolvasni. Erre jelenleg három gyári szoftver is lehetőséget nyújt: a QSports, a QTravel és a QRacing. Az utóbbi idén szeptember közepén jelent meg, így egyelőre csak a QStarz hivatalos holnapjáról tölthető le. A QSports és QTravel programokat a dobozban mellékelt CD tartalmazza.
Amikor először kezembe vettem a dobozt már érezni lehetett, hogy komoly szerkezetet rejt a csomagolás. A karton borításból kihúzva olyan látvány fogadott, mintha egy nagy ékszeres doboz hevert volna előttem. Kinyitva bársonyos tapintású anyagban foglalt helyet a tűzpiros, sportos kinézetű Q1000eX. A gyártó nem volt szűkmarkú az alapfelszereltséget illetően: 1000 mAh-s akkumulátor, rögzítést tekintve univerzális bőrtok, gyorskötöző és tépőzár szalagok szintén a rögzítés elősegítése érdekében, USB adatkábel, amelyen keresztül tölthetjük is a készüléket, autós töltő, CD lemez a szükséges programokkal, egy általános és egy köridőméréshez szükséges használati útmutató, QStarz Racing öntapadós matrica. A vevő hangjelzésekkel tudatja velünk a különböző állapotokat. A bekapcsolást egy rövid csipogás jelzi, 2 rövid csipogás pedig már arra utal, hogy elegendő műholdunk van, kezdődhet az adatgyűjtés. Ha a mellékelt programok valamelyikével rátöltjük az A-GPS adatokat a vevőre, akkor hideg startos bekapcsolást követően a gyártó szerint maximum 15 másodperc elegendő ahhoz, hogy pozícionáljon az eszköz. Mi 10-12 másodpercet mértünk, ami valóban teljesíti az elvárásokat. Meleg start esetében ez az idő maximum 3 másodperc. A programban beállíthatjuk továbbá, hogy álljon meg a naplózás vagy felülírja az adatokat, ha megtelik a rendelkezésre álló memória. Ezen rövid ismerkedés után már alig vártuk, hogy teszteljük a köridőmérést, így kilátogattunk a Hungaroringre.

A versenypályán épp az év utolsó motoros OB versenyét rendezték meg. Nagy Győzőt (Yamaha R6) és Bérczi Dávidot (Suzuki GSX-R 1000) kértük meg, hogy tesztelje nekünk a Q1000eX-et a köridőmérésben. Mindkettőjüknek a motor hátuljára rögzítettük fel a vevőt, így garantáltan takarás nélkül látott rá az égboltra. Az köridőket a QSports programmal kielemezve meggyőző eredmények születtek:
# | Hivatalos | Qstarz Q1000eX |
Különbség (sec) |
1 | 2:08,525 | 2:08,525 | 0,000 |
2 | 2:04,552 | 2:04,546 | 0,006 |
3 | 2:00,405 | 2:00,412 | 0,007 |
4 | 2:00,381 | 2:00,384 | 0,003 |
5 | 2:00,326 | 2:00,312 | -0,014 |
6 | 2:32,505 | 2:32,503 | -0,002 |
7 | 2:00,277 | 2:00,284 | 0,007 |
8 | 2:01,914 | 2:01,918 | 0,004 |
9 | 2:32,882 | 2:32,878 | -0,004 |
10 | 2:00,157 | 2:00,156 | -0,001 |
11 | 2:31,091 | 2:31,028 | -0,063 |
12 | 1:58,260 | 1:58,253 | -0,007 |
13 | 1:58,026 | 1:58,031 | 0,005 |
14 | 1:57,376 | 1:57,371 | -0,005 |
15 | 1:57,592 | 1:57,600 | 0,008 |
16 | 1:57,880 | 1:57,887 | 0,007 |
17 | 1:58,057 | 1:58,050 | -0,007 |
18 | 1:58,427 | 1:58,412 | -0,015 |
Átlagolva az eltéréseket 0,009 sec eltérés adódik.
A QSports program jobbnak minősült ezen a téren, mivel GPS koordináták alapján lehet definiálni a start/cél illetve szektorok vonalait. A QRacing jelenleg erre nem ad lehetőséget, remélhetőleg a következő verzió már fogja támogatni ezt a funkciót. Cserébe a QRacinggel látványos animációt készíthetünk. Maximum 3 kört hasonlíthatunk össze egy időben. Ennek köszönhetően látható, hogy az adott körben hol veszítettünk időt/távolságot.
Ezen kívül tetszőleges számú szektorra oszthatjuk fel a pályát, így részletesen ki tudjuk elemezni az adatokat. Továbbá lehetőségünk van Excel formátumba kimenteni a táblázatokat, így egyszerűen kinyomtathatjuk az eredményeinket.
Nézzük meg a fenti összehasonlító táblázatban szereplő eredményeket részletesebben is. A táblázatok a QSport programmal készültek:
A körökre vonatkozó sebességadatok
Szektoridők külön-külön
Szektoridők folyamatosan összeadva
Egy-egy szektor megkezdésének sebessége
Összegezve egy nagyon egyszerűen kezelhető, sokoldalú eszközről van szó. Árát tekintve teljesen versenyképes a kifejezetten versenypályákra szánt köridőmérőkkel, ráadásul ez sokkal több szolgáltatást nyújt. A versenypályán kívül a mindennapi közlekedésben is használhatjuk. Erről hamarosan egy újabb cikk formájában számolunk majd be. Legyen valaki akár amatőr akár profi versenyző, az biztos, hogy a QStarz BT-Q1000eX egy kiváló választást jelent a számára.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Szöveg: GTOMMI
Mérést végezte: Nagy Győző, Bérczi Dávid