ÚJDONSÁG: KÖNYV

GPS technika
csúcsra járatva

Megjelent!
Kattints a képre a megrendeléshez!

Blog

BMW Compact M3 gyorsulás- és teljesítménymérés

BMW Compact M3 gyorsulás- és teljesítménymérés

Akik figyelemmel kísérik az amatőr rallysprint sorozatokat, számukra bizonyára ismerősen cseng Sipos Zoltán neve és a piros BMW Compact M3. Sipi évek óta sikeresen szerepel a különböző sorozatokban, tavaly a B-A-Z Megyei Rally Sprint bajnoka lett, idén pedig nagyon szoros csatában a 2. helyen zárta az évet. A technikai sportokban minden versenyzőnek fontos, hogy autója a lehető legjobb teljesítményt nyújtsa. Nagy a jelentősége annak is, hogy jól megválasztott gumik, áttételek stb. legyen az autóra illetve autóba szerelve. Melyik a jó választás? Melyik változtatás hogy hat az autó teljesítményére, a járműdinamikára és a versenyen elérhető eredményekre? Sok tényezős a probléma. A legjobb módszer az, ha megtaláljuk az arany középutat, ami nem mindig könnyű feladat. Ahhoz, hogy megtudjuk, jó irányba mentünk-e el a beállításokkal, mérni kell, melyet mi is megtettünk. Egy átfogó gyorsulás és teljesítménytesztnek vetettük alá az M3 blokkal szerelt BMW E36 Compactot, amely bizonyára hasznos adatokkal szolgált Sipinek is a jövőre nézve. A tesztet a QStarz köridő és gyorsulásmérésre tervezett eszközével, a színes kijelzős LT-Q6000CX modellel végeztük.

A méréseket közúti forgalomtól mentes, zárt pályán végeztük! A teszt az alábbi gyorsulásméréseket tartalmazta:

  • 0-100 km/h
  • 0-1000 méter
  • 1/4 mérföld
  • 60-120 km/h
  • 80-120 km/h

A mérések időeredményeit az eszköz kijelzőjéről azonnal leolvashattuk, számítógépre letöltve az adatokat azonban jóval részletesebb táblázatos és diagramos kiértékelést kaptunk.
Egy rövid, fotókkal tarkított ismeretető után nézzük, hogy milyen eredményeket kaptunk az egyes méréseket illetően.

1260 kg, 321 LE - Vajon mire lesz képes?

 

Sipi, Dody és a BMW hármas - Évek óta egy jól összeszokott hármas

 

QStarz LT-Q6000 bevetésre készen
Egyszerű, teljesen mobil eszköz, kábelezést nem igényel!

 

A főmenüből jelenleg a Drag race (gyorsulásmérés) lesz érdekes számunkra

 


Elsőként nézzük a 0-100 km/h sprintet

 

0-100 km/h - 5,34 sec

 


90 méter sem kellett a 0-100 km/h sprint megfutásához

 


QStarz LT-Q6000, a versenyzők profi, multifunkciós mérőeszköze!


A kijelzőn a fent látott információk tekinhetők meg közvetlenül a mérés után. Ahogy a korábbiakban említettem, a QRacing szoftverrel letölthetők az eszközről a mérési eredmények, melyeket a program segítségével sokkal részletesebben elemezhetünk ki. A 0-100 km/h gyorsulást 10 km/h-s felbontással olvashatjuk le a táblázatból, növekményes (0-10, 0-20 km/h stb.) és szakaszonkénti (0-10, 10-20 km/h stb.) formátumban.


0-100 km/h gyorsulás eredményei a QRacing programban

 

Időben a leghosszabb és legnagyobb végsebességű teszt a 0-1000 m mérése volt. A táblázat hasonló felépítésű, mint az előző, összehasonlítási alapként itt található a gyári specifikációja a BMW E36 M3 Coupé változatának. Az autó gyári súlya természetesen több, mint a Compact versenyautóé, továbbá a difi is más, az értékek azonban nagyon közel vannak egymáshoz.


0-215 km/h - 24,4 sec
Korábban egy Airbus A320 repülőgépnél mértem ugyanilyen értékeket


A táblázatoknál sokkal érdekesebb a két 0-1000 méteres mérés görbéinek egymásra vetítése. Jól megfigyelhető, hol történtek a sebességváltások, ezzel azt is megkapjuk, hogy az egyes sebességi fokozatokban mennyi az autó maximális sebessége.


A görbékből kiolvasható,
hogy 1-1 váltás 0,3 másodperc gyorsuláskieséssel járt


Elérkeztünk egy érdekes méréshez, a negyed mérföldes gyorsuláshoz. Az eszköz kijelzőjén nem látható, azonban a QRacing program egy összetett algoritmus segítségével becslést végez az autó teljesítményét illetően. Nekünk mindössze az autó és az autóban ülők súlyát kell megadnunk, a gyorsulási adatokból pedig a program kiszámolja az átlagos és legnagyobb teljesítményt.
A M3 motor gyári értékei, ahogy az a korábbi link alatt is olvasható volt, 321 LE. A QRacing program 317 LE-t számolt, ami mindössze 1,3% eltérés. Meggyőző pontosság, ugye?

Egy extra táblázatunk van még a korábbiakhoz képest, mégpedig a különböző távolságok megtételéhez szükséges idő angolszász mértékegységben. Ezek a következők, növekvő sorrendben:

  • 60 láb
  • 330 láb
  • 1/8 mérföld
  • 1000 láb
  • 1/4 mérföld

Akik részletesebben kívánják elemezni a táblázat adatait, azoknak egy kis segítség: 1 láb=0,3048 méter, 1 mérföld=1,609 km.


A 1/4 mérföldes gyorsulásnál megkapjuk a 0-100 km/h gyorsulás eredményeit is.
Ezen kívül pedig itt kapunk becslést az autó teljesítményére.

 

Az álló helyzetből végzett gyorsulásokon kívül végeztünk repülő rajtos rugalmassági teszteket is. 60-120 km/h és 80-120 km/h intervallumokban néztük meg különöböző sebességi fokozatokban, hogy mire képes a BMW Compact M3.
Az alábbi táblázat 5 mérése a következő sebességi fokozatokban lett elvégezve:

  • 1. mérés - 3. fokozat
  • 2. mérés - 4. fokozat
  • 3. mérés - 4. fokozat
  • 4. mérés - 3. fokozat
  • 5. mérés - 3. fokozat

40,39 méter a 3. és 4. sebességi fokozat között


A 80-120 km/h intervallumban hasonló volt a mérés, annyi különbséggel, hogy itt mértünk egyet 5. sebességi fokozatban is.
A sebességi fokozatok sorrendje a következő volt:

  • 1. mérés - 3. fokozat
  • 2. mérés - 4. fokozat
  • 3. mérés - 3. fokozat
  • 4. mérés - 4. fokozat
  • 5. mérés - 5. fokozat

3. és 4. fokozat között 21,53 méter eltérés
4. és 5. fokozat között 40,48 méter eltérés
3. és 5. fokozat között 62,01 méter eltérés


Végül pedig egy érdekes összehasonlítás. Különböző színek jelölik a 3. 4. és 5. sebességi fokozatokban elvégzett gyorsításokat.

  • zöld szín - 3. sebességi fokozat
  • narancs szín - 4. sebességi fokozat
  • kék szín - 5. sebességi fokozat

Ahol 3.-ban az autó már 120 km/h-val megy, ott 4.-ben 113,5 km/h-val,
5.-ben pedig még csak 103,64 km/h-val.

Összességében ha megnézzük a teszteket bizonyára sokan hosszasan fogják még nézgeteni a táblázatok eredményeit és a görbéket, azonban ez még csak az első mérés. Ahogy a bevezetőben szó volt róla, akkor lesz igazán hasznos ez a mérés, ha mérünk majd egy új beállítással (új gumi hatása az álló helyzetből induló jármű tapadására és sprintidőkre, motorkarakterisztika átprogramozása, váltó/difi áttétel módosítása stb.). Ezekben az esetekben még hosszabb ideig lehet majd elemezni az adatokat, ami egészen biztos hasznos eredményeket fog nyújtani.
Az eszközt illetően egy rövid megjegyzés. Gyorsulásméréseket hajtottunk végre. Nem csak időket tudtunk mérni, volt pontos sebesség, távolság és teljesítmény adatunk is! Mind ez egyetlen eszközzel, a QStarz LT-Q6000 színes kijelzős köridő és gyorsulásmérővel!

A mérés eredményeit nyomtatott formátumban is átadtam Sipos Zolinak, így egy hitelesen elvégzett, aláírt jegyzőkönyvet kapott a mérésről. Sipi az alábbiakat jegyezte meg a gyorsulásmérésekkel kapcsolatban:

"Számomra nagyon meglepő volt, hogy egy ilyen „kis” műszerrel milyen egyszerűen és mekkora adatmennyiséget kaptam meg. Korábban próbáltunk méréseket végezni kézi stopperrel, de minden mérés között viszonylag nagy eltérések voltak, így csak átlagolni tudtunk. Itt egyértelműen látszik, hogy az autó egyenletesen teljesít, és nagyon hasznos információkat kaptam a kezembe a jegyzőkönyv által, amit a módosítások alkalmával (áttétel, váltó, motorvezérlő csere) nagyon hasznosan ki fogunk tudni értékelni."

Ahogy Sipi is mondta, folytatása következik a méréssorozatnak, melyről természetesen egy összehasonlító teszt formájában beszámolunk majd az oldalon!

Kosár

Facebook

Minősítés

Pick Pack Pont leírás

Céginfomációk