ÚJDONSÁG: KÖNYV

GPS technika
csúcsra járatva

Megjelent!
Kattints a képre a megrendeléshez!

Blog

Téligumi teszten vetették be a QStarz csúcskategóriás GPS-eit

Téligumi teszten vetették be a QStarz csúcskategóriás GPS-eit

A tél közeledtével és a hideg idő beálltával egyre fontosabbá válik a téligumi használata. Az autósok többsége manapság már belátja, hogy valóban szükség van a téli abroncsokra, amennyiben ezt az időjárás megköveteli. A kínálat azonban óriási, egy laikus nem is tudja eldönteni, hogy melyiket válassza egy-egy vásárlás alkalmával. Nekik kívánt segítséget nyújtani az Autónavigátor.hu, akik a Nonstopgumi.hu-val karöltve egy magyarországi téligumi tesztet végeztek. Helyszínül a Hungaroring célegyenese valamint a Hungaroring területén található Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum szolgált. Összesen három darab, teljesen egyforma Ford Focus kombi személyautó szolgált mérőautóként. A járművekkel száraz, nedves illetve jeges utat imitáló útfelületeken végeztek vészfékezéseket különböző sebességekről.  Ezen kívül sor került egy 9%-os emelkedőn való kapaszkodóképesség vizsgálatra is. A konkrét mérések az alábbiak voltak:

  • vészfékezés száraz úton 120, 100 és 60 km/h sebességről
  • vészfékezés nedves úton 60 km/h sebességről
  • vészfékezés nedves műgyantán (jeges útfelület) 40 és 30 km/h sebességről
  • kapaszkodóképesség vizsgálata 9%-os lejtőn, elindulást követően az első 30 m megtételéhez szükséges idő mérése

A téligumi teszthez a mérőeszközöket a GPS Arena biztosította. A QStarz GPS-ei között megtalálható volt a legegyszerűbb, ugyanakkor nagyon pontos BT-Q818XT 10 Hz-es GPS vevő és a csúcsmodell LT-Q6000 is. Összesen három eszköz állt rendelkezésre, melyek a következők voltak:

  • QStarz BT-Q818XT 10 Hz-es GPS vevő
  • QStarz BT-Q1000eX 10 Hz-es GPS adatgyűjtő
  • QStarz LT-Q6000CX 10 Hz-es színes kijelzős, multifunkciós mérőeszköz

A mérést a Budapesti Műszaki Egyetem Gépjárművek Tanszékének két doktorandusza, Hesz Mátyás és Gere Tamás, okleveles járműmérnökök végezték. Egyszerre két autóval, párhuzamosan két helyszínen folytak a mérések: a Hungaroring célegyenesében és a Vezetéstechnikai Tanpályán. Előbbi helyszínen a száraz vészfékezések zajlottak, utóbbin pedig a nedves és műgyantás vészfékezések valamint a kapaszkodóképesség vizsgálat.  Amíg a két Forddal méréseket végeztek, addig a harmadikon kerekeket cseréltek. Így biztosított volt a folyamatos mérés, nem kellett külön várni a kerékcserékre.

Tamás a méréssel és a műszerek használatával kapcsolatban az alábbiakat jegyezte meg:
„Hála a jól előkészített helyszínnek és a jól megtervezett forgatókönyvnek a teszt gördülékenyen zajlott. Jó választás volt a három jármű használata, így nem kellett egyik helyszínen sem várni a gumicserékre. A QStarz eszközök hibátlanul, pontosan és megbízhatóan működtek, nem volt semmilyen fennakadás a mérés során. A kapaszkodóképesség vizsgálat az előkészületek során nagy kihívást jelentett mérés szempontjából.  A helyszínen azonban az LT-Q6000 eszköz használatával gyerekjátékká vált az álló helyzetből induló majd 30 métert guruló jármű idejének mérése. A gumik közötti különbségek jól érezhetőek voltak, a használt és új gumik között óriási különbség adódott a nedves műgyanta felületeken. Ezen kívül nagyon meglepő volt az is, hogy pár °C hőmérséklet különbség mennyire fontos egy-egy abroncsnál. A kezdetben meleg, majd folyamatosan visszahűlő gumi a nedves műgyantás helyszíneken egyre rosszabb eredményeket produkált. A kiértékelés során természetesen az adott abroncsnál legtöbbször előforduló értékek átlagait vettük figyelembe, kiküszöbölve ezzel a hőmérsékletkülönbségekből adódó eltéréseket. Örülök, hogy ott lehettem és nagyon hasznosnak tartottam ezt a tesztet, hiszen most saját bőrömön is megtapasztalhattam, hogy egy új vagy prémium kategóriás abroncs mennyivel nyújt jobb teljesítményt, mint egy használt vagy egy alsó középkategóriás. Végezetül pedig az autósoknak azt ajánlom, hogy használjanak téligumit, abból is lehetőleg a jobb minőségűeket és 3-4 év után mindenképpen cseréljék le őket, még akkor is, ha a futófelület kevésbé kopott. Ennyi idő alatt ugyanis a gumi szerkezete elöregszik és egy vészhelyzetben nem fog kellő tapadást nyújtani, melyeken komoly összegek vagy akár életek is múlhatnak.”

Az Autónavigátor tesztje és a teszt végeredménye az alábbi oldalon olvasható.

 

Kosár

Facebook

Minősítés

Pick Pack Pont leírás

Céginfomációk