ÚJDONSÁG: KÖNYV

GPS technika
csúcsra járatva

Megjelent!
Kattints a képre a megrendeléshez!

Blog

QStarz BT-Q1000eX GPS adatgyűjtő használata a mindennapi életben

QStarz BT-Q1000eX GPS adatgyűjtő használata a mindennapi életben

A QStarz BT-Q1000eX versenypályán való használatáról már korábban beszámoltunk. A mostani cikkben rámutatunk arra, hogy a mindennapi közlekedésben milyen területeken hasznosíthatjuk ezt a GPS vevőt és adatgyűjtőt.

 

Ha manapság az ember meghallja a GPS szót, akkor a legtöbben azonnal a jármûvekben lévõ érintõképernyõs, navigációs szoftverrel ellátott készülékekre gondolnak, melyek ismeretlen helyeken segítenek nekünk eljutni úti célunkig. Ez nem véletlen, hiszen a hétköznapi életben elsõsorban a közlekedésben valóban ezek az eszközök terjedtek el leginkább. Bizonyára már sokan tapasztalták ezeknél a berendezéseknél, hogy sokszor akár több percre is szükség van ahhoz, hogy a pontos pozíciónk megjelenjen a térképen. Ez a jelenség fõként a régebbi eszközöknél fordul elõ, de néhány mai, GPS-el szerelt mobiltelefon is hajlamos erre. Ilyenkor a legjobb választás egy külsõ Bluetooth-os vevõ beszerzése. Természetesen ez csak akkor jelent megoldást, ha a navigációs programot futtató eszköz is beépített Bluetooth egységgel rendelkezik.

A QStarz BT-Q1000eX jelenleg az egyik leggyorsabban pozicionáló GPS vevõ a piacon. Ahhoz, hogy ezt a gyorsaságot elérjük szükség van arra, hogy az A-GPS adatokat rátöltsük a készülékre.

Ezt a gyári CD-n mellékelt, számítógépen futtatható QTravel vagy QSports szoftverek segítségével tehetjük meg. Ezeket a letöltött adatokat idõközönként frissíteni kell, mivel kb. 5 naponta elévülnek. Élve ezzel a lehetõséggel kipróbáltuk, hogy milyen gyorsan képes pozícionálni a vevõ. Az A-GPS adatok letöltése után bekapcsoltuk a készüléket egy szûk, magas házakkal övezett budapesti utcában. A tesztek során 9-11 másodperc alatt pozícionált a Q1000eX hideg start esetén, míg meleg startnál 1-3 másodperc elegendõnek bizonyult. Az A-GPS adatok letöltése nélkül is csupán 45-55 másodpercre volt szükség, hogy megkapjuk a pontos helyzetünket. A Q1000eX GPS vevõ funkciója igazából nem jelent nagy újdonságot.

Ennél sokkal hasznosabb az adatgyûjtés lehetõsége, amely minden bekapcsolás alkalmával aktiválódik. A naplózási tulajdonságokat hardveresen és szoftveresen is módosíthatjuk. Egy három állású kapcsolóval válthatunk 1 Hz és 5 Hz-es üzemmód között.

Az 5 Hz-es üzemmódban nincs lehetõség további szoftveres hangolásra, a készülék folyamatosan, 0,2 másodpercenként menti a GPS adatokat. A beépített 8 MB-os memóriára ebben az esetben akár 13 órányi adatmennyiséget tudunk naplózni, attól függõen, hogy a pozíción, dátumon, idõn, sebességen valamint magasságon kívül milyen adatokat szeretnénk még pluszban elmenteni. Ha az 1 Hz-es állást választjuk a kapcsolóval, akkor a mellékelt QTravel program segítségével további beállításokat eszközölhetünk. Választhatunk, hogy bizonyos idõközönként vagy általunk definiált távolságonként naplózzon, de akár egy konkrét sebességértéket is megadhatunk. Ezeknek megfelelõen teljesen személyre szabható a naplózási beállítás, a rendelkezésre álló memória jobban kihasználható. Lehetõségünk van arra is, ha megtelik a 8 MB-os tárhely, akkor folyamatosan felülírja a vevõ az addig eltárolt adatokat. Ebben az esetben a legrégebbi fájlt törli elõször az eszköz. Így gyakorlatilag végtelenítve van az adatmentés, idõnként azonban nem árt számítógépre letölteni és ott eltárolni a megtett útvonalakat. Érdekességként összefoglaltuk az alábbi táblázatban, hogy különbözõ naplózási idõintervallumokat választva mennyi az eltárolható idõtartam.

 

Naplózási
intervallum
Eltárolható
idõtartam
(óra)
Memória kapacitása,
napi 8 óra használattal
számolva
(nap)
0,2 sec (5 Hz)
13
1,6
1 sec (1 Hz)
65
8,1
5 sec
325
40,6
10 sec
650
81,3
30 sec
1950
243,8
1 perc
3900
487,5 (1,3 év)
5 perc
19500
2437,5 (6,6 év)

 

Az eredményeket látva máris adódik egy felhasználási terület. Offline nyomkövetés. Azért offline, mert a készülék nem ad lehetõséget arra, hogy egy szerverre küldjük az adatokat és otthon vagy az irodában élõben lássuk az Internetes térképen, hogy az adott jármû hol tartózkodik. Azonban ha csak idõnként van arra szükség, hogy a mentett adatokat visszanézzük, akkor az offline nyomkövetés is teljesen megfelel az elvárásoknak. Ráadásul percenkénti pozíció/sebesség naplózással több, mint 1 évet is képes elmenteni az eszköz. A beépített akkumulátor természetesen nem bír ilyen hosszan mûködni. Ebben az esetben folyamatosan a mellékelt szivargyújtó töltõrõl kell üzemeltetni a vevõt, vagy fixen be kell építeni a jármûbe úgy, hogy a gyújtás ráadásakor induljon a naplózás. Ezzel elkerülhetõvé válnak a havidíjas nyomkövetõ szolgáltatások díjai.

Továbbá kiválóan használható útnyilvántartásra is a Q1000eX. Ehhez javasolt a másodpercenkénti vagy maximum 30 másodpercenkénti adatmentés. Ha ennél többet választunk, akkor a program által számolt távolság nem fogja teljesen fedni a valóságot. Ennek az az oka, hogy a pl. percenként vagy 5 percenként mentett pozíciók egy egyenessel lesznek összekötve légvonalban. Így a valós és a mért távolság bizonyos százalékban el fog térni egymástól.

Ezen kívül még rengeteg célra felhasználható ez az adatgyûjtõ. Lényegében csak a képzelet szab határt, ki mire szeretné használni. A kocsiban elrejtve utólag megnézhetjük merre járt a párunk, a gyermekünk valóban oda ment-e ahova mondta, illetve mennyivel hajtott a frissen szerzett jogosítványával. Az 5 Hz-es üzemmódot is hasznosíthatjuk a mindennapi életben. Egy traffipaxos csekket kapva visszanézhetjük 0,2 másodpercenként a sebességünket, pozíciónkat. A Hatóság által Internetre feltöltött fényképen pedig ellenõrizhetjük ezen adatok helyességét. Lehetõség van arra is, hogy pontosan kielemezzük autónk gyorsulási, lassulási képességeit. Az elmúlt idõszakban, fõként hétvégéken nagyon sok baleset történt az ország útjain. Ilyen esetekben, ha van nálunk egy 5 Hz-en mûködõ adatgyûjtõ, akkor könnyen igazolhatjuk vele, hogy a baleset elõtt honnan érkeztünk, milyen sebességgel közlekedtünk. Ennek akkor lehet nagy jelentõsége, ha minket próbálnak vádolni a felelõsséggel, de érezzük, hogy nem mi voltunk az okozók. Természetesen nem kívánom senkinek, hogy egy ilyen ügyben kelljen az eszköz lehetõségeivel élni, de senki sem tudhatja mikor történik meg a baj. Elvégre mindenki úgy áll hozzá illetve úgy indulunk útnak, hogy épségben fogunk hazaérkezni. Ennek ellenére mégis történnek balesetek.

Végül vegyünk egy gyakorlati példát. Az adatgyûjtõt használva egyszerûen kielemezhetõ 1-1 általunk sûrûn autózott útszakasz. Nézzük meg, hogy milyen a közlekedés ritmusa egy kora délutáni szombati napon, valamint hétköznap, egy késõ esti idõpontban Budapest belvárosában. A Hõsök terétõl a Lánchídig megtett útvonalat elemeztük ki.

Az Andrássy út kezdetétõl a Lánchídra történõ feljutás szombat délben 18 percig tartott. Mindez azokban csupán 3,4 km utazást jelent. Az átlagsebesség így 11 km/h-ra adódott. A diagramon a zölddel jelölt sebességgörbén jól látható, hányszor kellett megállni majd elindulni. Ha a nagyon rövid megállásoktól eltekintünk, akkor is minimum húszszor ismétlõdött ez a folyamat.

Lássuk mit ad egy hétköznapi, késõ esti autózás ugyanezen az útvonalon.

Három megállás, 6,5 perces menetidõ, 31 km/h átlagsebesség. Közel háromszoros különbség. Fogyasztás illetve környezetszennyezés szempontjából nem mindegy. Továbbá mi is 12 percet spóroltunk. Ezt tudva legközelebb, ha hétvégén kell ezen az útvonalon végigmennem, lehet, hogy picit hosszabb, de haladás szempontjából egy gyorsabb útvonalat választok. Így igaz, hogy pár km-rel többet kell autózni, de a folyamatos haladás miatt a fogyasztás mégis alacsonyabb, mint háromszor olyan hosszan dugóban állni, elindulni, megállni. Ha valaki figyelmet szentel erre és van ideje hasonló elemzéseket végezni, akkor nagyban hozzájárul ahhoz, hogy hatékonyabbá tegye saját autója tüzelõanyag fogyasztását.

Nagy vonalakban rámutattunk arra, hogy milyen területeken lehet hasznosítani ezeket az adatgyűjtõket. A cikk olvasása után biztos vagyok benne, hogy sokakban már felvetõdött egy további felhasználási terület. Velem is ezt történt, kihagytam egy izgalmas lehetőséget. Repülőgépeken – legyen az 4 személyes vagy egy hatalmas utasszállító – megnézhetjük a repült útvonalat, legnagyobb repülési magasságot és sebességet, a fel illetve leszállás sebességét, repülési idõt stb. A QStarz BT-Q1000eX-el ezen feladat végrehajtása sem jelent különösebb problémát.

Összességében, ha rendelkezünk egy ilyen eszközzel, akkor rendkívül sok lehetõség nyílik meg elõttünk arra, hogy méréseket végezzünk minden olyan területen, ahol szerepet játszik a sebesség, távolság és idõ.

Kosár

Facebook

Minősítés

Pick Pack Pont leírás

Céginfomációk