ÚJDONSÁG: KÖNYV

GPS technika
csúcsra járatva

Megjelent!
Kattints a képre a megrendeléshez!

Blog

Fékutak vészfékezéssel, különböző sebességekről lassulva

Fékutak vészfékezéssel, különböző sebességekről lassulva

A köridõmérés mellett még számos lehetõség adódik arra, hogy jármûvünk mozgását GPS adatok segítségével kielemezzük, így egy újabb, a hétköznapokban igen fontos területet vizsgálunk, mégpedig a vészfékezéssel történõ megálláshoz szükséges fékutat. A RaceChrono programnak köszönhetõen bárki egyszerûen elvégezhet egy hasonló mérést, mindössze egy biztonságos, lehetõleg zárt útszakaszt kell keresni, ahol nem veszélyeztetünk senkit azzal, hogy satufékkel állóra fékezgetünk.

Bizonyára sokan emlékeznek a KRESZ órákról a fékezéssel kapcsolatos tananyagra, ami szerint a fékút illetve féktávolság a sebesség növekedésével négyzetesen nõ.

A képleteket felelevenítve ez így is van, amely alapján “v0″ sebességrõl “a” lassulással állóra fékezve a fékút: s=v0^2/(2a) adódik, a sebesség valóban négyzetesen szerepel a számlálóban.

Nézzük meg, hogy a gyakorlatban hogyan viselkedik egy hétköznapi személyautó különbözõ sebességekrõl vészfékezésnél. A tesztet QStarz 818X 5 Hz-es GPS vevõvel végeztük. Az autót egy Opel Astra G 1.6i képviselte, ABS-szel felszerelve. Pirelli P7 gumikat használtunk, kb. 50%-os futófelülettel. A fékezést sima, száraz, vízszintes, aszfalttal ellátott útfelületen végeztük.

A mérési eredményeket az alábbi táblázat tartalmazza. A fékúton kívül látható még a megálláshoz szükséges idõ is.

 

 

v0 (km/h)
s (m)
t (sec)
20
3,0 0,79
30
6,0 1,20
40
9,0 1,40
50
15,0 1,80
60
22,0 2,24
70
26,0 2,40
80
32,0 2,62
90
39,0 3,00
100
46,0 3,20

 

Diagramban ábrázolva a mért adatokat jól látható a négyzetes növekedés, így az elmélet a gyakorlatban is megállja a helyét.

 

 

Érdemes megfigyelni, hogy 10 km/h eltérés is milyen sokat jelent a fékútnál. 50 km/h alatt is minimum 3 méter a különbség, ami döntõ lehet egy-egy anyagi kár vagy személyi sérülés elkerülése esetén. Ráadásul ezek az értékek csak a fékútra vonatkoznak, ha az észleléstől a megállásig számítanánk a féktávolságot, akkor a fenti értékekhez hozzáadódik a reakcióidõ (0,7-0,8 sec) alatt megtett út is.

A fent leírtak csupán tájékoztató jellegûek, a közölt értékek gépkocsi, gumiabroncs valamint útminõségtõl függõen nagymértékben eltérhetnek.

Kosár

Facebook

Minősítés

Pick Pack Pont leírás

Céginfomációk