ÚJDONSÁG: KÖNYV

GPS technika
csúcsra járatva

Megjelent!
Kattints a képre a megrendeléshez!

Blog

A RaceChrono előnyei a bérgokartozásban

A RaceChrono előnyei a bérgokartozásban

Bizonyára már sokan próbálták a bérgokartozást, ami legtöbbször egy jó mókának indul a haverokkal, majd amikor kezd belejönni az ember, egyre inkább az a cél, hogy minél profibb legyen ebben a sportban. A tehetségesebb emberek gyorsan tudnak fejlõdni és kevesebb gokartozás is elegendõ nekik, hogy mindig jó köridõket fussanak. Másoknak több idõ, ezáltal több pénz szükséges, hogy ugyanazt, vagy hasonló teljesítményt nyújtsanak, mint az ügyesebbek. Ekkor jöhet szóba a RaceChrono program, amely nagyszerû lehetõséget nyújt a fejlõdéshez, továbbá a profi versenyzõk világában is hasznos lehet.

A következõ percekben bemutatjuk, miként lehet ezzel az egyszerûnek vélt programmal elõnyre szert tenni.

Helyszínként a váci gokartpályát választottuk, ahol épp az Országos Amatõr Gokart Bajnokság (www.amatorgokart.hu) versenysorozata állomásozott.

 

 

A szabadedzéseket felhasználva 2 futamot tudtam menni, ahol hasznos információkat sikerült begyûjteni a gokartokat és a pályát illetõen.

 

A méréshez Nokia N73 és QStarz BT-Q818X 5 Hz-es GPS vevõt használtam.

 

A bérgokartozásban kevésbé használatos az az idõmérési forma, hogy a versenyzõ a gokartban ülve menet közben tudja követni a megfutott köridõket. A RaceChrono erre is lehetõséget ad, csupán egy bõrtokot kell beszerezni a telefonhoz majd két gyorskötözõ (kábelkötegelõ) segítségével gyorsan és stabilan rögzíthetõ a kormányra a készülék, ahol valós idõben tudjuk követni a mért idõket. Ehhez természetesen a GPS vevõt is a gokartra kell szerelni. Erre a legjobb hely az elsõ széterelõ idom, ahol a rajtszámokat szokás elhelyezni. A GPS vevõt egy mûanyag tokba helyezve Power Tape ragasztóval stabilan rögzíthetõ.

 

  

 

Mivel ez a pálya még nem szerepel a RaceChrono hivatalos honlapján található adatbázisban, így saját magamnak kellett létrehozni. Az elsõ futamban emiatt még nem mûködött a valós idejû köridõ mérés, de a csapdák (rajt/cél vonal és részidõ mérési vonal) felvétele után a 2. futamban már élõben lehetett követni a köridõket a telefon kijelzõjén. A mérés is pontosnak bizonyult, az alábbi táblázatban láható az összehasonlítás a hivatalos idõmérõ rendszerhez képest.

 

# Hivatalos RaceChrono Eltérés
1 28,606 28,580 0,026
2 28,366 28,362 0,004
3 28,512 28,526 -0,014
4 28,428 28,424 0,004
5 28,500 28,520 -0,020
6 28,278 28,295 -0,017
7 28,515 28,511 0,004
8 28,373 28,347 0,026
9 28,268 28,303 -0,035
10 28,268 28,251 0,017
11 28,117 28,116 0,001
12 28,510 28,518 -0,008
13 28,264 28,228 0,036
14 28,103 28,090 0,013
15 28,174 28,185 -0,011
16 28,569 28,636 -0,067
17 28,372 28,371 0,001

 

A futam során a GPS vevõ folyamatosan 9 mûholdat látott, ennek köszönhetõen az idõbeli eltérések is minimálisra adódtak. Ha átlagoljuk õket, akkor 0,018 másodperc “csalás” adódik. Látható, hogy a hivatalos idõmérõ és a GPS is a 14. körben mérte a legjobb köridõt, igaz az eltérés itt nagyobbra adódott mint más körökben. Látva a minimális különbségeket elmondható, hogy menet közben ezeket a pár ezredes eltéréseket a profi versenyzõk sem érzékelik 1-1 kör megtétele után, továbbá, ha összevetünk két hasonló elven mûködõ idõmérõ rendszert akkor ott is tapasztalható ennyi eltérés. Ezeket szem elõtt tartva kijelenthetõ, hogy a GPS-es köridõ mérés kellõ számú mûhold esetén megfelelõ pontosságot ad.

Most pedig nézzük meg, hogy milyen extra szolgáltatásokat nyújt a RaceChrono program, amik hozzájárulhatnak a fejlõdéshez:

A kör és szekotridõk részletes megjelenítése, illetve a program által számolt optimális kör adataiból láthatjuk, hogy mi az az idõ amit még képesek lennénk elérni, ha sikerülne 1 körön belül megfutni az összes legjobb szektoridõt. A táblázat megfelel a fent közölteknek, a 14. legjobb kör már nem látható (lejjebb kellene görgetni, ekkor azonban az optimális kör lenne láthatatlan), egyébként a program alapméretezettként ehhez viszonyítja a különbségeket.

 

 

Megtekinthetjük a GPS által mért körön belüli legnagyobb, legkisebb és átlagsebességeket:

 

 

Összehasonlíthatjuk két tetszõlegesen választott kör sebesség grafikonját:

 

 

Az egyik legjobb és legszeméleletesebb megjelenítés a kanyarokban elért legkisebb valamint egyenesekben elért legnagyobb sebességek mutatása. A piros szín a lassulásokat a zöld a gyorsításokat a szürke pedig az állandó sebességet szimbolizálják.

 

 

Végül egy kis látványosság. A pályán megtett 17 kör nyomvonalát kiexportálva a Google Earth programban megjeleníthetõk a körök. Némi vízszintes irányú eltérés tapasztalható, ez betudható annak, hogy a RaceChrono és Google koordinátái nincsenek teljesen összhangban, valamint a 9 mûholdnak. 10 feletti mûholdszám esetén talán már ennyi eltérés sem lenne, ami egyébként jelenleg kb 3 méter.

 

 

Az itt bemutatott lehetõségek csak egy részét fedik le a RaceChrono programnak. A leírtakból azonban látható, hogy miben tud többet ez az alkalmazás egy szimpla idõmérõ rendszerhez vagy gokartok esetében Alfanohoz képest. Ráadásul ha a beruházás költségét nézzük akkor messze a RaceChrono és a QStarz BT-Q818X 5 Hz-es GPS vevõ bizonyul a legjobb választásnak, ha hasonló elemzéseket kívánunk végezni.

Fotó: Vernyik Imre

 

Kosár

Facebook

Minősítés

Pick Pack Pont leírás

Céginfomációk